پشم سنگ بلاگ

صرفه جویی مصرف انرژی

آغاز کار، تحریم نفتی سال 1973: آغاز صرفه جوئی مصرف انرژی در کشور های غرب

چه کسی می توانست پیش بینی کند که تحریم نفتی سال 1973 چنین تاثیر عظیم و همه جانبه ایی بر صنعت وشیوه زندگی انسان در سراسر جهان بگذارد؟ قیمت 36 دلاری نفت برای هر بشکه، به جنبش صرفه جوئی در مصرف انرژی در جهان غرب دامن زد که خود به اختراع مجموعه ای از محصولات صنعتی جدید منهی شد . سلسه محصولاتی که اثرات مثبت ورود آنها در زندگی بشر، مشابهات فراوان با ورود اختراعات ناشی از اکتشافات فضائی به دایره محصولا مصرفی انسان دارد.
جنبش آغاز شده برای صرفه جویی در مصرف سوخت اتومبیل ها که یکی از منابع عمده مصرف اترژی در غرب است روند تقاضا را از اتومبیل های سنگین وزن و پر مصرف 6 و 8 سیلندر با ابعاد غیر اقتصادی، بسوی اتومبیل های با موتورهای 4 سیلندر با راندمان بالاتر و مصرف کمتر مانند آنهایی که با 16 سوپاپ عمل می کنند تغییر داد. وضع قانون محدودیت سرعت در اتوبانهای آمریکا تا حال حاضر نیز ادامه دارد،دخالتی از جانب دولت در امر مصرف سوخت بود که به صرفه جوئی های عظیم در ابعاد ملی منجر شد نهایتا قیمت 36 دلاری هر بشکه نفت، سرمایه گذاری در استخراج منابع نفت شمال را برای کشورهای انگلیس و نوروژ توجیه پذیر نمود تا سالها بعد به اهرم فشار به دولتهای عضو اوپک تبدیل شود.
قیمت 36 دلاری نفت، کشورهای غربی را برای حرکت به سمت کاهش مصرف و تلاش برای صرفه جویی های کلان و ملی برانگیخت و برای کشورهایی که این درآمد را طی دوره کوتاهی به دست آورده بودند بی اعتنائی به ارزش انرژی را به ارمغان آورد.اتختذ مجموعه سیاستهای هماهنگ اقتصادی و سیاسی فوق و برنامه ریزی های دراز مدت برای تغییر وضعیت وابستگی به منابع نفتی خاورمیانه، به جنبش صرفه جوئی منتج شد و زمینه ساز امتیاز فوق العاده مهمی گردید که دامنه تسلط اقتصادی کشورهای توسعه یافته بر مجموعه کشورهای در حال توسعه و به ویژه اعضای اوپک را بیش از بیش فراهم ساخت. قابل توجه است که پایه گذار این فعالیت ها علاوه بر ملل غربی،ملل شرق آسیا و به خصوص ژاپن بودند این اقدامات نیازو وابستگی کشورهای توسعه یافته را به منابع انرژی فسیلی منحصر به فرد خاورمیانه و اعضای اوپک کاهس داد. امری که سالها بعد یعنی در دهه 90 راهگشای تسلط کامل آنان بر منابع انرژی جهانی و بر دولتهای وابسته به در آمد ارزی حاصل از نفت شده و کاهش فوق العاده قیمت نفت را ممکن ساخت.
در یک تحلیل کلی،اگرچه کاهش قیمت نفت تابع سلسله مسائل اقتصادی و نیز حاصل سیاست گذاری های سلطه گرایانه است که غرب برای اعنال فشار بر کشورهای در حال توسعه از آنها بهره می گیرد اما، زمینه فنی این امر یعنی جنبش صرفه جوئی در مصرف انرژی اساس و پایه لازم جهت اعمال این سیاستها را در اختیار غرب گذارده است. و این همان اهرمی است که ما توصیه و پیشنهاد استفاده از آن را جهت مقابله به مثل داریم.
جهت سفارش پشم سنگ با انواع دانسیته (چگالی) به وبسایت pashmesangiran.ir مراجعه بفرمایید و یا با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.
تلفن تماس با شرکت پشم سنگ ایران 91006727 ۰۲۱

2.عایق کاری در ساختمان، یکی از مهمترین راههای کاهش مصرف انرژی در غرب پس از تحریم نفتی سال 1973

از دل تحریم نفتی سال 1973،به عنوان نیروی محرک کاهش مصرف انرژی،نیاز و توجه جدی به تکنولوزی عایق کاری در صنعت ساختمان نیز متولد شده است. مصرف انرژی در ساختمان های اداری و مسکونی در غرب حدود 30% از کل انرژی مصرفی است. به این ترتیب از دید کلان،کاهش مصرف انرژی در ساختمان می تواند باعث صرفه جویی های عظیمی همانند کاهش مصرف سوخت اتومبیل ها شود.
اگر چه در نگاه اول به نظر می رسد که پیشرفت تکنولوژی در عایق کاری ساختمان از نیاز به صرفه جویی در مصرف انرژی نشات گرفته اما مزایای گوناگون عایق، اکنون دیگر ضرورت استفاده از آن را به مسائل صرفه جویی در انرژی محدود نمی کند.
چند لحظه به آنچه که ظاهرا خیالی است اما بالقوه می تواند طی سالها اتفاق افتد توجه کنید…
تصور کنید که ظرفیت و حجم تاسیسات گرمایشی و سرمایشی کلیه ساختمان ها در ایران تا 50% کاهش یابد.چه ابعادی از صرفه جویی اقتصادی و ارزی در چنین اتفاقی قابل دستیابی است؟
تصور کنید که ظرفیت و حجم تاسیسات گرمایشی و سرمایشی کلیه ساختمان ها در ایران تا 50% کاهش یابد.چه ابعادی از صرفه جویی اقتصادی و ارزی در چنین اتفاقی قابل دستیابی است؟
تصور کنید که هزینه راهبری و بهره برداری از تاسیسات ساختمان ها در سراسر ایران به تبع بند فوق تا 50% کاهش یابد چه مقدار صرفه جویی اقتصادی و افزایش توان ملی در این باره متصور است؟
تصور کنید که بتوانیم مصرف سوخت گرمایشی و سرمایشی در سراسر ایران را یکباره تا 50% کاهش دهیم آیا تصمیم مشابهی را می شناسید که بتواند تا این حد پس انداز ملی در این راستا کمک کند؟
تصور کنید که کاهش مصرف سوخت های فسیلی تا چه حد می تواند به بهبود شرایط محیط زیست کمک کند.
تصور کنید بتوانید سر و صدای ورودی به محیط زندگی را کاهش دهید.آیا آسایش ناشی از رها شدم از تنش های روزمره و استراحت درچنین محلی با ارزش نیست؟
ابعاد و نتایج تصمیم انقدر وسیع است که از جوانب گوناگون می توان به آن پرداخت اما خود تصمیم به هیچ وجهدشوار نیست چه کسی می تواند مخالف تصمیمی باشد که در نهایت:
  • به کاهش قیمت تمام شده ساختمان از راه کوچک کردن موتورخانه…
  • به کاهش هزینه های راهبردی و بهره برداری از تاسیسات ساختمان…
  • به بهبود شرایط زیست محیطی…
  • به کاهش هزینه های ارزی خرید تاسیسات
  • به صرفه جویی ناشی از قیمت های تصاعدی انرژی در سالهای آتی به افزایش عمر ساختمان وبالاخره به افزایش فوق العاده مقاومت ساختمان در مقابل خطر آتش سوزی یاری رساند.
  • بی مناسب نیست که اکنون، عایق کاری را انقلابی در پس انداز ثروت بنامیم.
    جهت سفارش پشم سنگ با انواع دانسیته (چگالی) به وبسایت pashmesangiran.ir مراجعه بفرمایید و یا با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.
    تلفن تماس با شرکت پشم سنگ ایران 91006727 ۰۲۱

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *