پشم سنگ بلاگ

کاربرد پشم سنگ در کشاورزی

پشم سنگ هیدروپونیک به چه معناست؟

هیدروپونیک به معنای کاشت بدون خاک و صرفا در محلول های غذایی می باشد. این روش کشت، قدمتی بسیار دارد و درباغ های بابل،کشت هندوانه و خربزه در ماسه های حاشیه رودخانه ها و آبیاری آن با آب حاوی کودهای آلی از آن جمله هستند که به قرون قبل از میلاد مربوط میشوند . در قرن جدید از این تکنیک برای کشف رابطه بین خاک و آب و گیاه و بویژه در علم فیزیولوژی گیاهی استفاده شده است

اهمیت کشت هیدروپونیک

آشنایی گلخانه داران و دیگر تولید کنندگان مثل پرورش دهندگان گل در منازل و حتی گل فروشی ها، برای اجرا با روش کشت بدون خاک، باعث کاهش هزینه های زیادی برای آنها می شود، از جمله کاهش هزینه های کارگری مربوط به کنترل علفهای هرز آفات و بیماری های مربوط به خاک اصلاح و عملیات خاکورزی را می توان نامبرد، ضمن اینکه از نظر یکنواختی گیاه نیز قابل اهمیت است،دیگر ویژگی این روش کشت، تولید سالم با کیفیت بالابه علت عدم وجودعناصر زیانبار در محصول مثل نیترات های اضافی،فلزات سنگین،عناصر میکروبی و قارچی،سموم و … میباشد.
پشم سنگ از مذاب مواد معدنی (بازالت) در دمای 1420 درجه سانتیگراد تولید میشود که باعث استریل شدن محیط و همچینین غیر آلی بودن آن بستر که رشد آفت و قارچ در آن فراهم نخواهدکرد که در نتیجه مصرف قارچ‌كش كاهش می‌یابد و لذا، در صد بالاتری از بذرهای کاشته شده تبدیل به گیاهچه میشود که با توجه به گران بودن بذر، در مقیاس گسترده باعث کاهش هزینه خواهد شد. همچنین در مصرف كود نیز صرفه‌جویی زیادی می‌شود. قیمت كود نیز با توجه به وارداتی بودن بخشی از مواد تشکیل دهنده اش بسیار هزینه بر است و در سیستم كشت بسته، مجدداً از آن استفاده می‌شود.این كار باعث می‌شود كودشیمیایی كمتری وارد محیط ‌شود .
به دلیل تخلخل در الیاف پشم سنگ نسبت به سایر بسترها ، میزان نفوذ اکسیژن افزایش می یابد که این امر موجب بهبود تهویه در محیط ریشه می گردد. دلیل اصلی استفاده از پشم سنگ،هیدروپونیک، فراهم کردن یک مخزن بافر محلول غذایی در ناحیه ریشه و در عین حال حفظ حجم کافی هوا (اکسیژن) در تماس با ریشه است.
آب و مواد مغذی را می توان به راحتی توسط پشم سنگ ذخیره کرد. این می تواند یک محیط رشد پایدار برای ریشه های محصولات ایجاد کند و کمتر تحت تأثیر بیرون قرار گیرد.

مزایای استفاده از کشت هیدروپونیک در پشم سنگ

1. عدم وابستگی محل بستر کشت به خاک
2. صرفه جویی با راندمان بالای مصرف آب آبیاری
3. کاهش در هزینه ها،مبارزه با آفات و بیماریها سموم مصرفی و افزایش کیفیت محصول تولیدی
4. پیوستگی اجزای یک بستر،پایداری ابعادی و سبکی آن سهولت در جابجایی و انتقال به محل مورد دلخواه
5. پشم سنگ تا 98 درصد حجم آن را هوا تشکیل می دهد لذا برای تهویه و توسعه ریشه گیاه مناسبتر می باشد.
برای آگاهی از قیمت ها می توانید با تماس با شرکت پشم سنگ ایران، اولین تولید کننده عایق پشم سنگ در ایران، اطلاعات لازم را کسب کنید.
شماره های این شرکت به ترتیب به صورت 91006727 ، 3-88895601 و 33- 88809529 است که در داخل سایت شرکت نیز ثبت شده است.

روش های مختلف کاشت انواع گیاهان در پشم سنگ

پشم سنگ از 1970 میلادی به بعد در بسیاری از کشورها برای کاشت انواع سبزی و صیفی جات مثل کاهو،فلفل،گوجه فرنگی و خیار و … استفاده شده است.
کاشت در پشم سنگ همانند بسیاری از بستر های دیگر می تواند به صورت بذر،غده،ریشه،نهال و قلمه انجام گیرد. لذا هر قسمت تکثیری از گیاه را، در موقع کاشت باید درحفره موجود بسترهای پشم سنگ قرار داده و سپس با خرده پشم سنگ پیرامون آن را پوشانده و کمی فشار داد. پس از کاشت هر قسمت ازگیاه، توصیه می گردد تا زمان استقرار کامل در محل خود صرفا از اب تنها استفاده شود و پس از کمی رشد گیاه، با اطلاع از نیاز غذایی گیاه ،آبیاری همراه با محلول غذایی با نیم در هزار شروع ، به تدریج غلظت نهایی به یک در هزار رسانده شود برای آبیاری در محل نگهداری نشاء ها می توان از سیستم پاششی میست نیز استفاده نمود و اگر سطح کوچکی است،آبیاری را به صورت دستی و یا به وسیله آبپاش هم می شود انجام داد، ولی در سطوح وسیع آبیاری بسترها به شیوه قطره ای توصیه می شود.
در نگهداری گلدانهای کاشته شده، آنچه مهم است اطلاع از شرایط اقلیمی مورد نیاز گیاه است . مثلا نشاء سبز و صیفی نیاز به نور مستقیم دارد، تا گیاه متعادل رشد نماید، ولی گلهای آپارتمانی که نیاز به نور مستقیم نداشته در فضای مسکونی و یا پاسیو قابلیت رشد خوبی دارند و با سهولت بیشتری در اینگونه فضاهای سر پوشیده قابل تولید هستند در حال حاضر پشم سنگ بصورتهای گوناگون توسط تولید کنندگان صیفی جات در سراسرجهان مورد استفاده قرار می گیرد ولی استفاده از آن در ایران در چند گلخانه محدود شده است .
در سالهای گذشته احداث گلخانه های هیدروپونیک رو به گسترش بوده و پیش بینی می شود در صورت تولید محصول مناسب مصارف داخلی آن گسترش یابد . بعلاوه تولیدکنندگان صیفی جات که از خاک استفاده می کنند می توانند نشاء مورد نیاز خود را در بلوک های پشم سنگ پرورش داده و سپس به خاک انتقال دهند . همچنین پشم سنگ می تواند برای نگهداری گیاهان آپارتمانی مورد استفاده قرار گیرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *