پشم سنگ بلاگ

عایق حرارتی پشم سنگ و کاربرد آن

کاربرد پشم سنگ به عنوان عایق حرارتی

جدول محتوا

کاربردها و مزایای عایق حرارتی پشم سنگ مهمترین موضوعی است که در این بخش از محتوا به آن خواهیم پرداخت. این سازه بسیار کاربردی و مهم به واسطه داشتن ویژگی و خصوصیات متفاوت، کاربرد متنوعی در بخش های مختلف از صنایع دارد. انواع عایق حرارتی در بخش طراحی، تولید، ساختمان سازی و … مورد استفاده قرار میگیرند، همین امر سبب شده که نمونه های مختلف از این محصول، با کیفیت و جنس متنوع طراحی و به بازار عرضه شود. اگر ذهن شما هم پر از سوال درباره کاربردها و مزایای عایق حرارتی پشم سنگ، انواع و استاندارد های تولید آن است، در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی کامل عایق حرارتی بپردازیم.
عایق حرارتی

عایق حرارتی چیست و چه کاربردی دارد؟

عایق حرارتی سازه ای کاربردی است که به عنوان یک سد محکم در برابر انتقال هوا، عمل می کند. همانطور که میدانید هوای گرم حالت جاری داشته و مدام در حال عبور است، این در حالی است که هوای سرد تحرک زیادی نداشته و معمولا در یک جای ثابت با ضریب بسیار کند حرکت می کند. با این تفاسیر هوای گرم مادامی که راهی برای حرکت داشته باشد، به سمت محیط سرد در حال حرکت است. از عایق های حرارتی به منظور جلوگیری از ورود هوای گرم به منطقه سرد استفاده می شود.
مهم ترین نکته در معرفی کاربردها و مزایای عایق حرارتی پشم سنگ، پیشگیری از تداخل دو دما است. اگر با محصول پشم سنگ آشنایی ندارید، ابتدا مقاله ی پشم سنگ چیست را مطالعه کنید. در واقع عایق های حرارتی عواملی هستند که باعث خنک ماندن محیط در فصل تابستان و گرم ماندن فضا در فصل زمستان می شود. در طراحی و تولید عایق حرارتی از متریال متفاوتی استفاده می شود و همین امر قابلیت انتخاب متنوع را برای مصرف کنندگان فراهم نموده است. افرادی که قصد خرید عایق حرارتی را دارند می توانند به مجموعه های حرفه ای فروش مراجعه کرده و متناسب با محیط مورد نظر، بهترین انتخاب را داشته باشند.
این سازه ها برای عایق بندی بخش های مختلف مثل سقف و دیوار بسیار کاربردی است، استفاده از این متریال در حین ساخت و سازه منزل و محیط کار، مانع از خروج هوا خواهد شد. معمولا در مناطق جغرافیایی که دمای هوا با یک استپ طولانی سرما و گرما مواجه می شود، عایق های حرارتی می توانند بهترین گزینه برای پیشگیری از هدر رفتن انرژی باشند.

مهم ترین ویژگی های عایق حرارتی خوب

چرا باید از عایق های حرارتی استفاده کنید؟ سوالی که ممکن است ذهن خیلی از کاربران را به خود مشغول کرده باشد. بدون شک آن چه که به عنوان کاربردها و مزایای عایق حرارتی پشم سنگ ذهن خریداران را به خود درگیر می کند، مقاومت فوق العاده این سازه است. با یک نگاه ساده به عملکرد عایق بندی حرارتی به خوبی می توان مقاومت آن را در برابر انتقال دما سنجید.
سازندگانی که در تولید سازه های ساختمانی خود از انواع عایق حرارتی استفاده می کنند، محیط امن و خاص را برای محیط زندگی یا کاری ایجاد نموده اند. از مهم ترین ویژگی های عایق حرارتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت در برابر نم زدگی
  • پیشگیری از بروز قارچ و کپک
  • مقاومت بالا در برابر فشار دما
  • قابل استفاده در بخش های مختلف

به خاطر داشته باشید که تنها زمانی می توانید از قابلیت و ویژگی های خاص و متفاوت این سازه های بهره مند شوید که بتوانید عملیات عایق بندی را بر اساس استاندارد ها انجام دهید. نصب این عایق ها نیاز به حرفه و دانش بالایی دارد و بر اساس شرایط آب و هوایی منطقه انجام می شود.
عایق حرارتی

معرفی انواع عایق حرارتی

با توجه به تعاریف عنوان شده درباره کاربردها و مزایای عایق حرارتی پشم سنگ در صنایع مختلف و ساختمان سازی، باید توجه داشته باشید که این سازه در مدل های مختلف و با متریال متنوع طراحی و تولید میشوند. تنوع محصولی سبب شده تا بتوان از این سازه ها در بخش های مختلف استفاده نمود. هر یک از مدل های عایق حرارتی که با متریال مختلف ساخته شده اند، ویژگی و مشخصات خاص خود را دارند از این رو در قسمت های مختلف مانند دیواره، کف، سقف و …. مورد استفاده قرار میگیرند.

  • عایق حرارتی پرلیت
  • عایق حرارتی ایزو هم
  • عایق حرارتی سلولزی
  • عایق حرارتی پشم سنگ
  • عایق حرارتی الاستومری
  • عایق حرارتی پلی استایرن
  • عایق حرارتی پشم شیشه
  • عایق حرارتی فوم پلی اورتان

هر یک از موارد عنوان شده به نوعی از بهترین و کاربردی ترین عایق های حرارتی هستند که در بخش های مختلف ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند. در میان موارد عنوان شده، کاربردها و مزایای عایق حرارتی پشم سنگ به شکل چشمگیری توجه را بخود جلب می کند. این محصول مقاومت و استحکام بالای در برابر حرارت دارد و دلیل آن نیز استفاده از پشم سنگ به عنوان مواد اولیه و اصلی است.

بهترین عایق حرارتی

یکی از مهم ترین مقوله های قابل توجه در ساختمان سازی و صنایع مختلف، مبحث انتقال دما و روش های اجرا یا پیشگیری از آن است. در فصل تابستان شاهد فرار هوای خنک از محیط هستیم، در واقع حرارت و گرمای خارجی به طرق مختلف راهی برای ورود به فضای داخلی پیدا می کنند. در مقابل می توان به فرار هوای گرم از منزل و محیط های کاری در فصل زمستان اشاره کرد.
برای تولید این عایق حرارتی از پشم سنگ بازالت استفاده می شود که سر منشا آن به تولیدات آتشفشانی باز میگردد. یک عایق معدنی با مقاومت فوق العاده بالا در برابر حرارت که از عبور دما به طور کامل جلوگیری می کند. کیفیت و کارایی بالای این متریال سبب شده تا بتوان به عنوان یک سازه کاربردی برای عایق بندی لوله و مخازن بزرگ در نیروگاه ها، پالایشگاه های مورد استفاده قرار بگیرد.
از مهم ترین ویژگی های عایق حرارتی پشم سنگ می توان به تحمل و مقاومت آن تا حدود 750 درجه سانتی گراد اشاره کرد که به شما این امکان را می دهد. این قابلیت سبب شده که عایق حرارتی پشم سنگ به عنوان یک عایق کندسوز معرفی شود. از دیگر ویژگی های قابل توجه این عایق می توان به مقاومت بالا در برابر صدا نیز اشاره کرد، به این ترتیب می توان از آن به عنوان یک عایق صوتی نیز نام برد.
از دیگر کاربرد و مزایای عایق حرارتی پشم سنگ می توان به امکان استفاده در محیط های شلوغ برای پیشگیری از سروصدا اشاره نمود. برای تولید این سازه از مواد اولیه با کیفیت استفاده شده به همین دلیل مقاومت بالایی در برابر آب، نم و رطوبت دارد و به این ترتیب از بروز احتمالی کپک و رشد قارچ نیز جلوگیری خواهد کرد.
عایق حرارتی پشم سنگ

ضریب انتقال حرارت (ضریب هدایت گرمایی) پشم سنگ چیست؟

پشم سنگ عایق حرارت دارای ضریب حرارتی کمتر از 0.040 است که این عدد نشان از مقاومت فوق العاده آن در برابر انتقال حرارت و دما دارد. یکی از نکات مهم و قابل توجه درباره ضریب انتقال حرارت عایق حرارتی پشم سنگ، توجه به دانسیته آن است. این عایق در مواجه با دمای مختلف و دانسیته متفاوت، ضریب حرارت متنوعی دارد، پس در زمان خرید و سفارش این سازه باید میانگین دمای ثابت محیط را به دست آورید تا بتوانید یک سازه کاربردی را خریداری کنید. همچنین برای مشاهده انواع پشم سنگ میتوانید روی آن کلیک کنید.

استاندارد ASTM عایق حرارتی پشم سنگ چیست؟

یکی از روش های بررسی کاربرد و مزایای عایق حرارتی پشم سنگ، توجه به ویژگی مواد به کار رفته در تولید آن است که توسط استاندارد های خاصی سنجیده می شود. استاندارد ASTM مجموعه ای از پارامتر هایی است که به واسطه آن مشخص می شود که هر عایق حرارتی چه مقدار قابلیت و مقاومت در برابر شرایط محیطی از جمله حرارت، رطوبت و نفوذ دارد.
با توجه به تنوع عایق های حرارتی که با پشم سنگ تولید می شود، باید گفت که از استاندارد های ASTM مختلف برخوردار است. از مهم ترین و کاربردی ترین عایق های حرارتی پشم سنگ می توان به موارد زیر اشاره کرد:
عنوان
استاندارد ASTM
کاربرد
استاندارد ASTM C592
عایق کاری کوره ای ، مخازن، لوله ها
استاندارد ASTM C612
سطوح صاف سقف، دیوار، کف
استاندارد ASTM C547

عایق حرارتی پشم سنگ پتویی

کاربرد عایق حرارتی پشم سنگ در صنایع مختلف

پس از بررسی های لازم درباره تنوع عایق های حرارتی تولید شده از پشم سنگ از نظر ضریب انتقال حرارت و دانسیته، باید گفت که این سازه در بخش های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد که شامل موارد زیر هستند:

کاربرد عایق حرارتی پشم سنگ در ساختمان سازی

یکی از مهم ترین کاربرد های این سازه در ساختمان سازی است که به شما این امکان را می دهد تا بتوانید از انتقال دما و حرارت در بین فضای های داخلی محیط زندگی و کار جلوگیری کرد. پوشش دهی در قسمت دیواره، کف، سقف و … مانع از دخالت هوای خارجی در هوای داخلی محیط می شود.
عایق حرارتی پشم سنگ علاوه بر ضریب انتقال حرارت و دما، در میزان مقاومت سازه در برابر ضربه نیز تاثیر مستقیم دارد. به این ترتیب می توان گفت که این محصول انتخاب ایده آل برای مقاوم سازی محیط در برابر زلزله نیز به شمار می آید.

کاربرد عایق حرارتی پشم سنگ در صنعت

از دیگر بخش هایی که با کمک عایق حرارتی پشم سنگ می توان به مزایا و قابلیت های متعدد رسید می توان به صنایع مختلف اشاره کرد. صنایع شیمیایی، فولادی، خودروسازی و پتروشیمی که هر یک در بخش های مختلف برای مقاوم سازی و پیشگیری از فرار حرارت و دما از این عایق ها استفاده می کنند. این عایق بندی تاثیر بسزایی در کاهش اتلاف انرژی داشته و به تبع کاهش هزینه ها را نیز در پی دارد.

جمع بندی

یکی از روش های پیشگیری از فرار دما، استفاده از عایق حرارتی است. با کمک این سازه امکان مقاوم سازی دیوار، سقف، کف و … در برابر انتقال حرارت وجود دارد. همانطور که در مطالب بالا عنوان شده، عایق حرارتی انواع مختلفی دارد که هر یک به دلیل خصوصیات و عملکرد متفاوت در بخش های مختلف مورد استفاده قرار میگیرند. عایق حرارتی پشم سنگ یکی از بهترین سازه هایی است که برای کنترل حرکت حرارت می توان از آن استفاده نمود. اگر قصد خرید و استفاده از این سازه را دارید می توانید به مجموعه های حرفه ای مراجعه نمایید.
برای آگاهی از قیمت ها می توانید با تماس با شرکت پشم سنگ ایران، اولین تولید کننده عایق پشم سنگ در ایران، اطلاعات لازم را کسب کنید.
شماره های این شرکت به ترتیب به صورت 91006727 ، 3-88895601 و 33- 88809529 است که در داخل سایت شرکت نیز ثبت شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *