پشم سنگ بلاگ

عایق صوتی پشم سنگ و کاربرد آن

کاربرد پشم سنگ به عنوان عایق صدا

عایق صوتی پشم سنگ یکی از مصالح ساختمانی است که از آن به جهت آکوستیک کردن اتاق ها استفاده می شود. این تکنولوژی دوستدار محیط زیست را می توان در متراژ های کوچک مثل اتاق بازی و یا در متراژ های وسیع مثل استادیوم ها استفاده کرد.
در این مقاله سعی داریم تا اثبات کنیم که چرا پشم سنگ بهترین عایق صوتی است که می توانید با آن روبرو شوید.
اگر شما نیز هنوز برای استفاده از پشم سنگ به عنوان عایق صدا تردید دارید، مطمئنا در پایان این مقاله نظرتان تغییر خواهد کرد.

عایق صوتی چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

عایق صوتی لایه ای است که برای جلوگیری از انتقال صوت در انواع محیط ها مورد استفاده قرار می گیرد.
از این عایق ها در محیط های سینما، سالن های کنفرانس و محیط هایی که باید به دور از آلودگی های صوتی باشند استفاده می شود.
با استفاده از عایق های صوتی در دیواره های ساختمان می توان ارتعاشات ناشی از صوت را به علت تراکم مولکولی مواد سازنده جذب کرد. این مواد می توانند به خوبی محیط ها را ایزوله کنند در حدی که هیچ نوع صدایی از محیط خارج یا داخل نشوند.

معرفی انواع عایق های صدا

عایق های صدا را با توجه به جنس و ویژگی های ذاتی به دسته های زیر تقسیم می کنند:

  • عایق صوتی پلی اورتان
  • عایق صوتی فایبرگلاس
  • پشم سرباره
  • عایق صوتی الاستومری
  • یونولیت
  • فوم ریباند
  • فوم شانه بیضی شکل
  • عایق فوم بی صدا
  • بهترین عایق صوتی

    عایق صوتی پشم سنگ تنها از مواد معدنی ساخته می شود و هیچگونه خطری را برای انسان و محیط آن ایجاد نمی کند. از این رو است که می توان از انواع پشم سنگ برای کاهش صدا و عایق کاری در محیط های تجاری و مسکونی استفاده کرد. این ویژگی استثنایی موجب شده است که بیش از 60 سال در گستره وسیعی از پروژه ای ساختمانی در سراسر دنیا استفاده شود.
    عایق صدا پشم سنگ از مشتق مواد خامی مانند بازالت، دياباز و دولومیت به دست می آید. این کانی ها را تنها میتوان در مناطق آتفشانی و در مکان هایی که رسوبات آهک یافت می شود، استخراج کرد. عایق صدا پشم سنگ راه حلی پایدار، ایمن و ساده برای عایق کاری فضا مدنظر شما است.
    عایق پشم سنگ ایران از انتقال صدا در بین دیوار های ساختمان جلوگیری می کند و این یعنی صدا در محیط جذب می شود. در محیط های اداری پارتیشن شده، عوامل زیادی در ظرفیت کاهش نویز پارتیشن نقش دارند، عایق کاری با پشم معدنی به طور موثر مقدار دسی بل صدایی را که از طریق سطوح فشرده منتقل می شود را کاهش می دهد. انجام آکوستیک صدا یک اتاق با پشم سنگ می تواند نویز را تا 10 دسی بل کاهش دهد.
    ضریب کاهش نویز یک ماده (NRC) توانایی آن در جذب صدا را در مقیاس 0 تا 1 اندازه گیری می کند، با امتیاز بالاتر درصد بیشتری از جذب را نشان می دهد.
    مقایسه مواد عایق صوتی رایج نشان می دهد که پشم معدنی در مورد قفل کردن صدا عملکرد بهتری از سایرین دارد. نمره نهایی عایق صدا پشم سنگ 1 از 1 است در حالیکه نمرات اسپری فوم و سلولز 0.75 است.
    به همین علت هنگامی که زمان ساخت سقف جدید در استادیوم ملکه الیزابت در لندن (محل اصلی المپیک 2012) فرا رسید، آکوستیک صدا جزو اولویت‌های اصلی سازندگان بود. معماران این پروژه طرحی مقعر و جمع شونده را با کمک عایق صوتی پشم سنگ برای طرفداران موسیقی و ورزش اجرا کردند تا صدای هواداران در استادیوم منعکس شود تا مکان های اطراف استادیوم در آرامش کامل باشند.
    عایق صدا پشم سنگ
    عایق صدا پشم سنگ
    عایق صدا پشم سنگ

    بهترین نوع و دانسیته پشم سنگ برای عایق صدا

    عایق پشم سنگ نه تنها برای جذب صدا عالی است، بلکه اغلب به عنوان بهترین ماده برای آکوستیک کردن در نظر گرفته می شود. هنگامی که عایق صوتی پشم سنگ با تخته گچی دولایه ترکیب شود، می تواند سطح سر و صدای یک اتاق را تا 50 حدود دسی بل کاهش دهد. دیوارها آسیب پذیرترین نقاط برای نفوذ صدا هستند.
    نحوه ساخت دیوار سطح سر و صدای داخل اتاق را تعیین می کند. به عبارت دیگر، هرچه تراکم دیوار کمتر باشد، صدای بیشتری از آن عبور می کند. به عنوان مثال، یک دیوار ساخته شده از ناودانی های فلزی بدون عایق صوتی می تواند تقریبا 90٪ از سر و صدای خارجی را از آن عبور دهد. با این حال، پر کردن این دیوار با عایق پشم سنگ 100 میلی متری با چگالی 100 کیلوگرم بر متر مکعب می تواند به کاهش قابل توجه نویز در حدود 8 -10 دسی بل منجر شود.
    هنگامی که پشم سنگ با سایر مواد عایق صدا مانند دیوار خشک ترکیب می شود، کاهش نویز می تواند تا 45 دسی بل برسد. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که مکالمه با صدای بلند یک فرد تقریباً 40 دسی بل است.

    میزان جذب صدا توسط پشم سنگ

    بهترین عایق برای عایق صوتی دفاتر، مناطق پرتردد و هتل ها عایق با جذب صدا بالا است که با علامت (αw) نشان داده می شود. هر چه این مقدار بیشتر باشد، عایق صدا را بهتر جذب می کند. از 0 (نشان دهنده بازتاب کامل صدا) تا 1 (جذب کامل) متغیر است. بر اساس این پارامتر، کلاس های مناسب تخصیص داده می شود:
  • جذب صدا کلاس A: ضریب (αw) از 0.90 تا 1.00
  • جذب صدا کلاس B: ضریب (αw) از 0.80 تا 0.85
  • جذب صدا کلاس C: ضریب (αw) از 0.60 تا 0.75
  • جذب صدا کلاس D: ضریب (αw) از 0.30 تا 0.55
  • جذب صدا کلاس E: ضریب (αw) از 0.15 تا 0.25
  • وقتی صحبت از پشم معدنی پشم سنگ به میان می آید، صداها به خوبی و با ضریبی (αw) از 0.8 تا 1.0 خواهند شد!

    کاربرد عایق صوتی پشم سنگ در صنایع مختلف

    با توجه با ضریب جذب حداکثری انتقال صوت بسیاری از مدیران صنایع و معماران سعی کرده اند تا از این ماده معدنی در صنایع مختلف استفاده کنند. این عایق به علت سبک بودن می تواند در بسیاری از صنایع مورد توجه صنعتگران قرار گیرد.

    استفاده از عایق صوتی پشم سنگ در صنعت خودرو

    در گذشته بسیاری از شرکت ها از فوم ها برای آکوستیک صدا در خودسازی استفاده می کردند. بعدها با اثبات شدن قدرت پشم سنگ ها معماران خودروسازی به این فکر افتادن تا از عایق صوتی پشم سنگ در بدنه خودروها نیز استفاده شود تا صدای موتور ماشین به درون کابین نفوذ نکند.

    استفاده از عایق صوتی پشم سنگ در صنعت ساختمان

    با افزایش گرمایش زمین و وقوع زلزله های متعدد معماران به مصالحی روی آورده اند که در کنار کارایی مناسب، وزن سبکی نیز داشته باشند تا ازواردن شدن وزن اضافه بر روی پایه های ساختمان جلوگیری به عمل آید به همین جهت پشم سنگ نیز به عنوان جزئی از مصالح ساختمان مناسب در دستور کار معماران و مهندسان ساختمانی قرار گرفته است.
    از طرفی دیگر استفاده از عایق صوتی پشم سنگ محیط خانه را بطور کامل از محیط بیرون جدا می کند و از نفوذ تمامی آلودگی ها صوتی خارج از خانه به محیط امن خانه جلوگیری می کند.

    استفاده از عایق صوتی پشم سنگ در اتاق گیمینگ و بازی

    بسیاری از گیمرها به دنبال این هستند که با صدایی بلند به انجام بازی های مورد علاقه خود بپردازند. از این رو میتوان از پشم سنگ به عنوان عامل آکوستیک صدا در دیواره های اتاق های گیمینگ استفاده نمود تا گیمرها بتوانند از انجام بازی خود با بالاترین کیفیت و بلندی صدا لذت ببرند.
    عایق صدا پشم سنگ برای ساخت استودیو
    عایق صدا پشم سنگ برای اتاق گیمینگ

    ساخت استودیو و اتاق آکوستیک با پشم سنگ

    در بسیاری از استودیو ها برای آکوستیک کردن صدا از عایق هایی جا تخم مرغی شکل استفاده می شود که ظاهر دیوارها را به شدت ناشکیل کرده و فضای زیادی را اشغال می کنند. استفاده از عایق صوتی پشم سنگ نه تنها سبب آکوستیک شدن محیط می شود بلکه فضای زیادی را اشغال نمی کند و ظاهر اتاق را دستخوش تغییر نخواهد کرد.
    برای آگاهی از قیمت ها می توانید با تماس با شرکت پشم سنگ ایران، اولین تولید کننده عایق پشم سنگ در ایران، اطلاعات لازم را کسب کنید.
    شماره های این شرکت به ترتیب به صورت 91006727 ، 3-88895601 و 33- 88809529 است که در داخل سایت شرکت نیز ثبت شده است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *