پشم سنگ بلاگ

تفاوت ها و شباهت های پشم سنگ و پشم شیشه

مقایسه پشم سنگ و پشم شیشه

جدول محتوا

هر ماده ای که تولید می شود با توجه به کاربری که دارد، برای مقاصد خاصی استفاده می شود. پشم شیشه و پشم سنگ هر دو عایق خوب صوت و حرارت خوبی هستند که برای ساخت و ساز ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند. اما، هر کدام ویژگی های منحصر به فردی دارند که می تواند تمایز یا شباهت هایی بین این دو محصول ایجاد کند. گاهی افراد نمی دانند که کدام یکی بهتر است یا کدامیک برای کاری که قرار است انجام دهند، مناسب تر است.
برای رسیدن به پاسخ این سوال، در ادامه با معرفی پشم سنگ و پشم شیشه و نوع کاربری این دو بهتر می توانیم تفاوت پشم سنگ با پشم شیشه را درک کنیم. در نتیجه، در صورت نیاز بدانیم که کدام یک را باید تهیه کنیم.

مقایسه پشم سنگ و پشم شیشه

پشم سنگ نوعی عایق حرارتی و عایق صوتی است که از ترکیب سنگ و مواد معدنی تشکیل شده است.
این محصول عایق بسیار قوی حرارت و صدا است. به همین جهت، در گستره وسیعی از تولیدات مرتبط با ساخت و ساز ساختمان ها، کارخانه های صنعتی و صنایع خودروسازی مورد استفاده قرار می گیرد.
پشم سنگ به صورت طبیعی در طول فوران های آتشفشانی هنگامی که باد روی جریان مواد مذاب بازالتی یا دیابازها شروع به وزیدن می کند شکل می گیرد. اولین بار آتشفشان شناسان هاوایی به وجود این ماده پی بردند و طولی نکشید که ویژگی های خاص این الیاف کشف شد. در حالی که، پشم شیشه ترکیبی از شیشه طبیعی و شیشه های بازیافتی است و در مقایسه انواع پشم سنگ با پشم شیشه باید به این موضوع اشاره کرد که پشم سنگ نسبت به پشم شیشه منبع فراوانی دارد.
تفاوت پشم سنگ با پشم شیشه از همین ویژگی ها شروع می شود و تفاوت در نوع کاربرد این دو ماده را شکل می دهد.
پشم شیشه

تفاوت کاربرد پشم سنگ و پشم شیشه

پشم سنگ و پشم شیشه هر دو عایق حرارتی و صوتی هستند که به دلیل ضعف ها و قوت ها می توانند کاربردهای متفاوتی داشته باشند.
نوع کاربرد این دو را شرایط مکانی که قرار است این ماده در آن به کار رود، تعیین می کند. عامل تعیین کننده دیگر، صرفه اقتصادی است که محدوده انتخاب از بین این دو ماده را تحت الشعاع قرار می دهد. حالتی که در شرایط مشابه باید از پشم سنگ استفاده کرد یا از پشم شیشه!
در ادامه تفاوت پشم سنگ با پشم شیشه و تفاوت کاربرد این دو محصول را بررسی خواهیم کرد.

تفاوت وزنی پشم سنگ و پشم شیشه

یکی از دلایل تفاوت پشم سنگ با پشم شیشه در وزن این دو نهفته است. پشم شیشه سبک تر از پشم سنگ است. این ویژگی باعث می شود پشم شیشه منعطف تر از پشم سنگ بوده و برای فضاهایی استفاده شود که نیاز هست این میزان انعطاف پذیری در آن رعایت شود. در حالی که، پشم سنگ سفت و متراکم است و به همین دلیل، برای فضاهایی که قرار است میزان بیشتری از پوشش صدا و حرارت را داشته باشند مفیدتر باشد.

رطوبت

پشم شیشه در مقابل رطوبت و بخار مقاوم نیست. به همین جهت، از این عایق در فضاهای باز استفاده نمی کنند. اگر هم شرایط طوری باشد که باید از پشم شیشه استفاده شود، آن را با فویل آلومینیومی و پوشش های ضد رطوبت به خوبی کاور می کنند. در حالی که از پشم سنگ می توان در این فضاها استفاده کرد. اما، هزینه آن زیاد خواهد بود.
مقاومت پایین پشم شیشه در برابر رطوبت کاربری آن را نسبت به عایق حرارتی بودن کم می کند. همین موضوع باعث می شود از این ماده در فضاهای مرطوب استفاده نشود و از پشم سنگ که در برابر آب مقاوم است، به عنوان یک عایق حرارتی استفاده کنند. تفاوت پشم سنگ با پشم شیشه در تحمل رطوبت این دو ماده است که کاربری این دو را از هم متمایز کرده است.

دمای بالا

از دیگر تفاوت پشم سنگ با پشم شیشه می توان به تحمل حرارت این دو ماده اشاره کرد. در صنعت ترجیح داده می شود که عایق پشم سنگ نسبت به پشم شیشه را در جاهایی که دمای بالایی دارد به کار ببرند. به طور مثال، در کارخانه های ساخت بویلر، ساخت سیستم HVAC که سیستم گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع است از پشم سنگ استفاده می شود.

صرفه اقتصادی و جلوگیری از هدر رفت انرژی

از دیگر تفاوت پشم سنگ با پشم شیشه می توان به تحمل حرارت این دو ماده اشاره کرد. در صنعت ترجیح داده می شود که عایق پشم سنگ نسبت به پشم شیشه را در جاهایی که دمای بالایی دارد به کار ببرند. به طور مثال، در کارخانه های ساخت بویلر، ساخت سیستم HVAC که سیستم گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع است از پشم سنگ استفاده می شود.

شباهت های پشم سنگ و پشم شیشه

در مقایسه تفاوت پشم سنگ با پشم شیشه به شباهت هایی دست پیدا می کنیم که باعث می شود گاهی دقیقا ندانیم که کدام محصول را برگزینیم. در ادامه به چند مورد از شباهت های این دو محصول می پردازیم.
· پشم سنگ و پشم شیشه هر دو قابلیت های بسیار خوبی دارند و عایق صوتی و حرارتی خوبی هستند.
· از پشم سنگ و پشم شیشه به عنوان عایقی در ساخت بناها استفاده می شود.
انواع مدل پشم سنگ

تفاوت پشم سنگ با پشم شیشه

تفاوت پشم سنگ با پشم شیشه با توجه به ماده سازنده آن ها می تواند بسیار گسترده باشد. اگرچه که این دو ماده هر دو شباهت هایی با هم دارند. این شباهت ها باعث می شود کاربردی همراستا با هم داشته باشند. تفاوت انواع پشم سنگ با پشم شیشه به لحاظ ساختار به این شرح است.
· پشم سنگ توانایی تحمل فشار را تا 200 کیلوگرم چگالی دارد. در حالی که پشم شیشه مقاومت کمتری در برابر فشار داشته و زیر بار فشار دوام نمی آورد.
· پشم سنگ در دمایی تا 1000 درجه سانتی گراد که معادل 1800 درجه فارنهایت است را می تواند تاب بیاورد. در حالی که پشم شیشه حدودا تا 600 درجه سانتی گراد که معادل 1100 درجه فارنهایت است را می تواند تحمل کند.
· پشم سنگ در وزن های پایین تر مقرون به صرفه بوده و کاربری بیشتری دارد. در حالی که، پشم شیشه باید ضخامتی به اندازه 10% بیشتر تر از پشم سنگ مورد نظر داشته باشد تا به همان اندازه کاربردی و مقرون به صرفه شود.
· پشم سنگ عایق صوتی بسیار قوی تری نسبت به پشم شیشه است.
· از نظر قیمت، پشم سنگ گران تر از پشم شیشه است.
· پشم شیشه سبک تر از پشم سنگ است. چرا که چگالی کمتری دارد.
· پشم سنگ سازگار با محیط زیست است و سمی نیست. اما، بافت پشم شیشه برای ریه ها و پوست مناسب نبوده و سرطان زا است.
بعد از درک عمیق تفاوت پشم سنگ با پشم شیشه و شباهت های این دو ماده می توانید، هر دو محصول را با کیفیت و قیمت مناسب از شرکت پشم سنگ ایران تهیه کنید.
برای آگاهی از قیمت ها می توانید با تماس با شرکت پشم سنگ ایران، اولین تولید کننده عایق پشم سنگ در ایران، اطلاعات لازم را کسب کنید.
شماره های این شرکت به ترتیب به صورت 91006727 ، 3-88895601 و 33- 88809529 است که در داخل سایت شرکت نیز ثبت شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *